Publicat el 27/06/2012
L’historiador de Vilassar de Mar Alexis Serrano és el coordinador de la plataforma Prou Peatges al Maresme. Amb tres mobilitzacions fetes, aquest moviment ciutadà ha aconseguit, en molt poc temps, que el debat dels peatges estigui al centre de l’actualitat.

Tres mobilitzacions amb resultats diferents, però pel que sembla la participació ha anat davallant. Com valoren, en concret, la tercera, el passat 17 de juny?
Considerant les amenaces rebudes del Servei Català de Trànsit en forma de multes i sancions és normal que la gent es desmobilitzi. A molts ciutadans una multa de 100 o 200 euros els pot impedir arribar a final de mes en la conjuntura actual. Qui es manifesta sota l’amenaça de multa? Només els més valents. Al Maresme som molts els que tenim clar que les multes són il·legals i estem disposats a treballar amb la Fiscalia per tal que el lobby de La Caixa-Abertis deixi de pressionar el govern català obligant-lo a actuar com a cobrador del frac d’Abertis. Amb tot a Prou Peatges no decauen els ànims. No cessen les adhesions tant a nivell individual com de col·lectius i entitats. Cinc ajuntaments maresmencs ja han aprovat mocions en favor del #Novullpagar i de la seva reclamació de suprimir els peatges dels trams d’autopistes amortitzades.


I de cara al futur per qui camí seguiran?
Les properes actuacions s’esdevindran en el marc de la justícia i mentrestant seguirem sense pagar els peatges cada dia de forma individual i fent pedagogia.


Quin balanç fan de les dues primeres mobilitzacions, l’1 i el 20 de maig?
Les dues han estat un èxit, sobretot al peatge de Vilassar pel bagatge reivindicatiu que arrossega d’anys, perquè hem sabut mobilitzar amb xarxes socials gent de tota mena, edat i condició i sobretot perquè els mitjans de comunicació local i comarcal han donat la cobertura que mereix.


Com s’ha dit, però, cada mobilització ha tingut menys seguiment que les anteriors…
Molts mitjans han reproduït el missatge que les concessionàries els han enviat, perquè Abertis controla també les infraestructures de telecomunicacions de Catalunya. Els comunicats d’Abertis va més en la línia del que desitjarien que no pas del que succeeix. Em pregunto, si el dia 1 de maig amb 500 cotxes vàrem fer una retenció de 2 quilòmetres, quants cotxes van caldre per fer una retenció de 15 quilòmetres el dia 20? Sens dubte varen ser molts més digui el que digui Abertis.


Reivindiquen una autopista C-32 gratuïta per al Maresme. Però estarien d’acord amb d’altres solucions possibles que s’han apuntat del tipus de bonificació?
És indecent que se segueixi pagant una infraestructura amortitzada 32 vegades des de la seva posada en funcionament l’any 1969 i anar engreixant els accionistes d’Abertis, que reben beneficis del 70%. Amb els cants de sirena de les bonificacions i les rebaixes a canvi de les enèsimes ampliacions de les concessions fins a l’eternitat, pretenen atenuar la nostra reivindicació. Hi ha països on els peatges compleixen una funció social, però aquí són una pràctica d’espoli constant. Si servissin per regular l’ocupació essent peatges verds o si fossin públics i cobrissin altres necessitats socials (sanitat, educació), se’n podria parlar, però a Espanya els peatges no tenen cap d’aquestes virtuts.


Tenen constància de gent que ha rebut multes o notificacions al Maresme? Quin tipus de documents es reben?
Trànsit està enviat requeriments als propietaris dels vehicles per saber qui el conduïa en el moment de l’impagament. També ha tramitat vuit multes amb l’intent de frenar la protesta, però el Sindicat de Policies de Catalunya i el Col·legi d’Advocats ja han advertit que aquestes multes són il·legals. Paral·lelament, Abertis està enviant el que nosaltres considerem amenaces als conductors. Tot plegat deixa l’estat de dret força malparat. La Generalitat s’ho hauria de fer mirar.


Què els recomanen que han de fer a les persones que reben aquestes notificacions?
Hi ha tota la informació i els contactes del suport jurídic i econòmic al web Prou Peatges, qui ho desitgi ens pot escriure a
info@proupeatges.cat.


Com s’argumenta en el context social aquest tipus de protesta consistent en dir ‘No vull pagar’, en negar-se a pagar? No deixa de ser que es trenca un cert ‘pacte social’ establert, unes normes acceptades per la societat…
Vostè pagaria la seva hipoteca 32 vegades? Doncs això és el que diem des de Prou Peatges. En un context de crisi, que els maresmencs haguem de seguir patint el jou dels peatges ja amortitzats lucrant empreses com Abertis i rebent l’amenaça que se’ns ampliaran les concessions fins el 2089 perquè les autopistes madrilenyes són deficitàries, és simplement immoral i cal dir prou.


Com valoren la presència de polítics a les mobilitzacions?
De polítics n’hi ha de tota mena. N’hi ha que donen suport sincer i coherent i n’hi ha d’altres que ho fan simplement moguts pel rèdit electoral. N’hi ha d’altres també que han mostrat la seva simpatia amb el nostre moviment en roda de premsa, però que en paral·lel han ordenat que se’ns persegueixi amb multes il·legals. Que cadascú tregui les seves conclusions.

Deixa un comentari