7 activitats per a una bona gimnàstica mental | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 23/01/2020

Fins no fa gaire, es pensava que les neurones estaven comptades i que per això les funcions cerebrals i l’activitat cognitiva es deterioraven a mesura que passaven els anys. Ara, en canvi, els científics tenen clar que el cervell no produeix neurones només durant la infantesa, sinó al llarg de tota la vida. Aquest procés es diu neurogènesi, i d’ell depèn que el cervell es mantingui jove. A més, diferents investigacions demostren que les persones amb poca formació o que es desenvolupen en entorns poc estimulants intel·lectualment pateixen un deteriorament cognitiu molt més ràpid i més palpable que aquells que sí exerciten la seva ment.

Així doncs, és possible realitzar una gimnàstica mental que afavoreixi la creació de neurones i el desenvolupament de noves connexions neuronals. A continuació enumerem una sèrie de pràctiques per ajudar el cervell a mantenir la seva joventut.

  1. Neuròbic. Aquest terme, encunyat pels neurocientífics nord-americans Lawrence C. Katz i Manning Rubin, es refereix als exercicis mentals que permeten mantenir en forma el cervell. Van des dels típics passatemps inclosos en els diaris, com mots encreuats, sudokus, sopes de lletres, etc., fins a la proposta de canviar petites rutines quotidianes amb l’objectiu que el cervell, en lloc de repetir actes automàtics, es vegi obligat a treballar.

 

  1. Llegir. Segons els neuròlegs, llegir ajuda el cervell a mantenir-se actiu, ja que l’obliga a pensar, a ordenar idees, a seguir les trames, a exercitar la memòria i a imaginar, cosa que permet millorar la capacitat intel·lectual en estimular les neurones.
  2. Escriure a mà. Un estudi realitzat per investigadors dels Estats Units va arribar a la conclusió que escriure a mà afavoreix la memòria i potencia l’aprenentatge, ja que ajuda a processar i reelaborar la informació rebuda.
  3. Aprendre. Mai no és tard per adquirir nous coneixements o noves habilitats. Tocar un instrument, cursar uns determinats estudis, fer una tasca de voluntariat… són un excel·lent exercici mental. D’altra banda, molt estudis han demostrat els beneficis que parlar o aprendre com a mínim un segon idioma produeix en el cervell.
  4. Jugar. Fer puzles, jugar a les cartes o a altres jocs de taula, pintar, fer manualitats, teixir…; tot el que obligui a concentrar-se i a pensar és beneficiós per al cervell. A més, el joc fomenta les relacions socials, cosa que també ajuda a tenir un cervell àgil.
  5. Cinema i televisió. Si veus sèries o pel·lícules, procura comentar-les amb algú per assegurar-te que estàs pendent de les trames i les entens. I quan miris la televisió escull programes que impliquin algun repte com contestar preguntes, endevinar conceptes o resoldre endevinalles.
  6. Fer salut. Els especialistes asseguren que tot el que és bo per tenir un cor sa també ho és per al cervell. Per tant, deixar de fumar, reduir la ingestió d’alcohol, seguir una dieta saludable i fer esport ens ajudarà a tenir en forma cos i ment.

Deixa un comentari