5 pautes per triar el calçat esportiu més adient | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 19/11/2018

Quan es practica esport, les càrregues mecàniques que s’originen incideixen directament sobre el peu i poden arribar a originar lesions en l’aparell locomotor si la intensitat és molt alta. El calçat esportiu actua com a defensa contra aquest perill, alhora que ajuda l’esportista a assolir el seu màxim potencial. És per això que l’elecció de les sabatilles esportives idònies ha de ser un procés acurat. Afortunadament, els mitjans tècnics i les investigacions dels darrers anys han portat les marques esportives a desenvolupar models de calçat esportiu que poden proporcionar-nos més seguretat, més comoditat i més prestacions. Abans de triar-ne un, però, cal seguir aquestes pautes:

Tingues en compte el tipus d’esport. Hi ha sabatilles específiques per a cada esport o activitat física, i cal escollir-ne la que més s’ajusti al que fas. Sobretot, al tipus de superfície que trepitjaràs per tal de triar una sola i unes prestacions adequades. Per exemple, per córrer el més important és l’amortiment, ja que es realitzen grans impactes sobre el cos. Això també és primordial en esports on es realitzen salts, així com l’estabilització del turmell per evitar esquinços. En esports on es fan girs i moviments laterals serà imprescindible que la sola de la sabata tingui una bona adherència per evitar lliscaments laterals que afectin els lligaments de turmell o de genolls.

Fixa’t en el teu tipus de peu. Si és molt aplanat necessitarem una sabatilla esportiva més rígida que si té pont, ja que el peu amb pont necessita un calçat amb més flexibilitat. Si és pronador, és a dir, que s’enfonsa cap a la zona interior, li caldrà una contenció més localitzada en arc intern. Un peu més supinador, en canvi, necessitarà més amortiment.

També en la mida. Un calçat que estreny pot provocar butllofes i ungles encarnades, per tant cal que els dits del peu tinguin espai suficient. La millor sabatilla esportiva serà aquella capaç de mantenir còmodament el peu en el seu lloc per tal que en córrer o caminar el taló no rellisqui.
Emprova-te-les. Un cop hagis triat el calçat que s’ajusta a les teves necessitats esportives i a la forma del teu peu, emprova-te’l amb el tipus de mitjó que fas servir habitualment per practicar esport. Si pot ser, fes-ho a la tarda o després d’una caminada de 20 minuts, ja que el peu estarà prou dilatat, i camina per la botiga com a mínim 5 minuts i amb les dues sabatilles posades

Corda-te-les bé. Un cop triat el calçat esportiu més adient, és important que t’asseguris de cordar-te’l com cal. Els cordons s’han de lligar sobre l’empenya, per evitar que l’augment del volum del peu amb l’exercici lesioni els tendons superficials de la zona. El peu ha d’estar ben subjecte però sense estrènyer-lo massa, perquè això podria afectar la circulació sanguínia.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari