Publicat el 03/05/2019

Canvia aliments ultraprocessats per matèries primeres
Substitueix snacks salats (patates fregides de bossa, còctels de fruites seques, etc.) per un grapat de fruites seques al natural. Els sucs de fruita per fruita sencera. Les salses industrials per salses fetes a casa.

Les fruites i verdures haurien de suposar el 50 % de la nostra alimentació. D’altra banda, uns dels aliments més nutritius i que menys es consumeixen al nostre país són els llegums, que com a mínim s’haurien d’incloure al menú setmanal entre 2 i 3 vegades.

Canvia aliments refinats per integrals
Nutricionalment són més rics els cereals de gra sencer o integrals que els refinats, als quals se’ls ha extret gran part de la fibra i nutrients. Sempre que puguis, consumeix arròs, pa i pasta en la seva versió integral. Revisa el llistat d’ingredients per veure que la farina que s’utilitza sigui 100 % integral o com a mínim al 70 %.

Evita els sucres afegits
Es consideren sucres afegits o lliures el sucre blanc, morè o de canya, la mel, xarops, sucs de fruites i sucs a base de concentrats, entre d’altres. L’última recomanació de l’OMS (Organització Mundial de la Salut) és reduir-ne el consum a un màxim de 25 g al dia. Aquesta restricció no s’aplica al sucre present de manera natural en fruites i verdures, sinó als que es troben en grans quantitats en els productes ultraprocessats.

Canvia els refrescos per l’aigua
Els refrescos només aporten sucres lliures i calories buides. Tot i que a la nostra piràmide nutricional els podem trobar a dalt del tot com de «consum ocasional», la recomanació que es fa des d’altres institucions és la d’eliminar-los per complet. L’aigua hauria de ser el principal i únic líquid que ingerim.

Mou-te més
Cada cop més es relaciona l’activitat física amb la millora dels riscos de diferents malalties no transmissibles (com les cardiovasculars o la diabetis). L’OMS recomana fer setmanalment com a mínim 150 minuts d’activitat física aeròbica o 75 minuts d’activitat vigorosa. Tot i així, recalca que, per a uns beneficis més grans, els temps s’haurien d’allargar fins a 300 i 150 minuts, respectivament.

 

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari