12 consells iòguics per gaudir del fred amb salut i alegria | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 03/02/2020

Des de la pràctica del ioga podem ajudar l’organisme a adaptar-se als canvis externs de manera saludable i harmònica, sempre que el nostre estil de vida i hàbits quotidians ho acompanyin.

T’oferim 12 consells perquè passis una bona estació freda i en puguis gaudir. Els quatre primers són consells de salut general, i la resta estan específicament relacionats amb la pràctica del ioga.

SALUT GENERAL

1. Descansa més. És important connectar amb els ritmes i necessitats de descans del cos, respectar-los i seguir-los. No té sentit imposar al cos un ritme forçat en pro d’una productivitat més alta. Si forcem la màquina no rendirem, esgotarem l’organisme i acabarem malalts. A l’hivern, el nostre cos vol fer com fan la resta dels mamífers: descansar i dormir. Durant la tardor el cos ens demana afluixar el ritme a poc a poc per poder descansar a l’hivern. Sopar d’hora, abaixar el ritme al vespre i anar a dormir abans ens ajudarà a tenir més energia durant el dia. I si cal, fent alguna parada reconfortant durant la jornada podrem aprofitar més les hores de feina.

2. Menja de temporada. Llegums, guisats, estofats, caldos i sopes. El menjar calent reconforta en aquesta època. Plats de cullera sense oblidar que necessitem tres racions de verdura i fruita al dia. És moment de cítrics, que ens aportaran vitamina C, tot i que les amanides i la fruita fresca és millor ingerir-les a mig matí o al migdia. També es poden fer compotes i pastissos de fruita. Cal augmentar també la dosi de fruits i fruita seca, ingerint-ne un grapat a diari.

3. Abriga bé el tronc i el cap. Normalment el cap és la zona del cos que portem més descoberta a l’hivern, i representa un 10 % de la superfície total del cos. La sensació de fred disminueix molt si l’abrigues també, igual que les mans o els peus.

4. Mou-te, fes activitats a l’aire lliure i pren el sol per assegurar-te la teva dosi de vitamina D. Aprofita les hores de llum natural per exposar-te i beneficiar-te de les seves propietats. Però compte si estàs a l’alta muntanya o en zones nevades.

CONSELLS DIRECTAMENT RELACIONATS AMB LA VIDA IÒGUICA

5. Estira bé l’esquena. Les postures de flexió endavant com el gos boca avall, la pinça, paschimottanasana o halasana ens ajuden a estirar tot el meridià de ronyó, que segons la medicina tradicional xinesa i el taoisme és l’òrgan que treballa més a l’hivern.

6. Mantingues en forma el sistema immunitari. Per això també farem inclinacions laterals, girs i torsions amb postures con el triangle (trikonasana) o la mitja torsió. Durant la tardor també és recomanable fer alguna neteja com la shankhaprakshalana, o exercicis purificadors com l’udddiyana bandha, el nadi shodhana o el tràtaka.

7. Dona’t més temps per estar amb tu mateix, per respirar llarg i profund i crear el teu propi espai intern. El pranaiama és una bona manera de fer-ho. Consulta el teu professor o professora quin és el més adequat al teu patró respiratori o les teves necessitats. En general els pranaiames basats en l’exhalació ens ajudaran a deixar anar tensions innecessàries i a relaxar-nos.

8. Medita més sovint. I si no tens l’hàbit encara, introdueix la meditació en la teva vida. T’ajudarà a connectar amb la quietud interna, centrar la ment i concentrar-te millor.

9. Recupera energia amb el ioga nidra. Si estàs especialment cansat, la pràctica del ioga nidra (ioga del son) t’ajudarà a recuperar forces i reequilibrar-te.

10. Poden ser útils les tècniques d’auriculoteràpia o digitopuntura. Pessigar els punts de l’orella relacionats amb el triple escalfador ens ajuda a termoregular-nos millor, igual que donar copets suaus al mig de l’estèrnum ens ajuda a activar el sistema immunitari.

11. Nodreix l’ànima: Passa temps de qualitat amb els teus éssers estimats, gaudeix de la cultura i fes allò que t’apassiona i t’eleva. A l’hivern, amb la seva quietud i foscor, necessitem encendre la nostra pròpia llum interna perquè ens guiï. Per això, estima i deixa’t estimar.

12. I el consell més important: l’actitud ho és tot. Perd la por al fred i als refredats. Aquesta mateixa por fa que baixin les nostres defenses i tinguem més possibilitats reals de caure malalts. El fred no és el que ens fa refredar-nos, són els virus i agents patògens en un moment en què el sistema immunitari està baix el que ens posa malalts. Està àmpliament demostrat que l’estrès i les seves emocions deprimeixen el sistema immunitari.
Així doncs, actitud positiva: surt i gaudeix d’aquesta estació que té tant per oferir-nos.

 

Mònica Calvo i Àlex Costa
El Taller de Ioga

Deixa un comentari