10 consells per afrontar l’hivern de manera saludable | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 10/12/2019

La proximitat de l’hivern es fa sentir cada vegada més amb la baixada de temperatures i la reducció de les hores de llum solar. Menys claror significa més decaïment i disminució de les defenses, i això, si ho sumem a la permanència en ambients tancats, ressecs i plens de miasmes, es tradueix en un augment del risc de caure malalts.

És cert que el nostre cos és fort i que tenim un sistema de defensa molt diligent, però durant l’hivern l’organisme es debilita i ens deixa més vulnerables als virus i malalties. No obstant això, el fred no és l’únic responsable d’aquesta baixada de defenses. Una dieta incompleta o excessiva durant les celebracions nadalenques, l’estrès o la manca de son continuat també poden repercutir en la nostra salut. Per prevenir-nos davant de tot això, cal tenir en compte un seguit de recomanacions:

Evita canvis bruscos de temperatura. La fredor del carrer i la calefacció dels llocs en els quals entrem i sortim ens fa passar del fred a la calor de cop. És fonamental que adeqüem la nostra indumentària al lloc on ens trobem, intentant mantenir constant la nostra temperatura corporal.

Evita l’estrès. L’estrès continuat o excessiu pot facilitar l’aparició d’algunes malalties, i això està lligat al nostre sistema immune. Per evitar-ho, practica alguna tècnica de relaxació, aprèn a prioritzar i organitzar el teu temps o practica esport.

Reforça els teus hàbits higiènics. La higiene és bàsica contra els virus. És molt important rentar-se les mans freqüentment amb aigua i sabó, tapar-se el nas o la boca en tossir i utilitzar mocadors d’un sol ús.

Practica esport. L’exercici físic aporta nombrosos beneficis a la nostra salut. L’ideal és dedicar, com a mínim, 30 minuts diaris a l’esport en el cas d’un adult sa, i aprofitar alternatives que requereixin un esforç físic, com pujar escales o desplaçar-se caminant.

Dorm i descansa el suficient. Privar-nos de les hores de son necessàries perjudica el nostre organisme en obligar-lo a estar en un nivell d’esforç i estrès innecessari. Els experts recomanen un mínim de set hores en adults sans perquè el descans sigui efectiu i el cos es recuperi de les activitats diàries.

Aposta per vitamines i minerals per reforçar les defenses. Una alimentació equilibrada ens ajuda a mantenir-nos sans. Incorpora en la teva dieta diària nutrients i minerals com la vitamina C, la vitamina B i el ferro.

Limita les activitats exteriors en condicions adverses. Sobretot si pertanys a algun grup de risc, com ara gent gran o persones amb malalties agudes o cròniques.

Revisa l’estat de la instal·lació elèctrica. Així evitaràs situacions perilloses que puguin ocasionar risc d’incendi. Ves amb compte també amb les estufes de gas i les xemeneies de llenya.

Hidrata la pell. Entre el clima fred i la calefacció interior la pell es pot veure afectada i quedar excessivament seca. Beu aigua en abundància i fes servir cremes hidratants.

Cuida els més vulnerables. Les persones que més hem de protegir són aquelles que presenten més risc d’emmalaltir per un clima fred: nadons, infants, gent gran i aquells que pateixen malalties cròniques de cor, bronquis, pulmó, articulacions i sistema immunitari.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari