Publicat el 06/02/2018

L’examen de la vergència ocular, un moviment de fixació dels ulls davant d’estímuls visuals, permet valorar la neurobiologia del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH)

El Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH) no disposa, fins ara, d’una prova objectiva i específica per al seu diagnòstic. Un equip de l’Hospital de Mataró, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i l’ICREA, acaba de validar l’eficàcia diagnòstica d’un programa informàtic en forma de videojoc que redueix el temps de diagnòstic i n’augmenta l’objectivitat.

El TDAH. és un trastorn del desenvolupament del sistema nerviós, comú en la infància i l’adolescència. Es manifesta per problemes d’atenció, hiperactivitat i/o impulsivitat, i pot afectar el rendiment escolar, la conducta i les relacions.
El diagnòstic. El TDAH té un origen neurobiològic però el seu procés diagnòstic és eminentment clínic, és a dir, es basa en l’exploració dels símptomes mitjançant entrevistes amb el pacient, dades relatives a la seva història mèdica i familiar i informació de l’escola. El procés és, per tant, complex i laboriós, i requereix la implicació de professionals especialitzats, l’infant, els pares i professors, a més de proves i test psicològics que finalment permeten formular el diagnòstic.

Com a resultat, el grau de certesa del diagnòstic pot ser insuficient, especialment en els casos lleus o quan apareixen altres trastorns alhora. Aquest fet pot afavorir un infradiagnòstic del trastorn o de forma oposada un sobrediagnòstic, com s’ha reportat en els mitjans de comunicació.

La vergència ocular. L’ésser humà realitza un petit moviment dels ulls, ràpid i involuntari, quan fixa la seva atenció en alguna tasca que ha de realitzar. Aquest moviment es diu vergència ocular i es modula, de forma automàtica i inconscient, en funció de l’atenció amb què ens concentrem en una tasca.
Científics de la Universitat de Barcelona i de la Institució Catalana d’Investigació i Estudis Avançats (ICREA) van descobrir fa anys que la vergència ocular podia ser un marcador del TDAH, perquè en els nens diagnosticats la seva modulació és inferior a la dels nens sans. La van anomenar “vergència cognitiva”. Ara bé, com saber si aquesta diferència pot servir per reforçar un diagnòstic de TDAH?

L’estudi. L’equip de Salut Mental del Consorci Sanitari del Maresme ha liderat l’estudi de validació en el que han participat diversos centres d’investigació, universitats i hospitals de Catalunya i d’ Estats Units (Siracusa) els resultats del qual acaba de publicar la revista americana Journal of Attention Disorder, referent mundial en trastorns de l’atenció i l’aprenentatge.
A l’estudi, tres grups (un de nens sans, un de nens ja diagnosticats de TDAH i un tercer de nens amb altres trastorns d’atenció o aprenentatge) van realitzar una sèrie d’exercicis a l’ordinador durant 10-12 minuts, mentre es gravava el moviment dels seus ulls (eye tracking) i les dades s’analitzaven mitjançant algoritmes basats en ordinadors que aprenen (machine learning).

El resultat. Els nens amb TDAH van mostrar una disminució significativa en els moviments oculars, que clarament es diferenciava dels nens sans o amb altres tipus de trastorns. Segons aquests resultats, la Vergència Cognitiva ha demostrat ser  una eina vàlida,  específica, no invasiva i  accessible que aporta objectivitat i fiabilitat al diagnòstic clínic del TDAH en nens.

Un article de la revista Journal of Attention Disorders valida aquest nou marcador biològic, que aporta objectivitat al diagnòstic clínic

Deixa un comentari

Servei de neteja Pere i Angel
Germans Homs 1852
Meslloc