Publicat el 26/04/2018

La Comissió Europea obliga, des del passat 31 de març, que tots els cotxes nous que es venguin a la UE equipin de sèrie el sistema de trucada d’emergència eCall (de l’anglès Emergency Call). Aquest nou dispositiu serveix per avisar de manera automàtica o per activació manual els serveis d’ emergències en cas d’accident, la qual cosa augmenta la possibilitat de supervivència i de reduir els danys per evitar seqüeles irreversibles.

Diversos estudis científics demostren que el 70 % de les morts en accidents de trànsit es produeixen als 20-30 minuts de tenir lloc l’accident; per aquest motiu l’interès principal d’aquest dispositiu és la instantaneïtat amb la qual s’enviarà la localització del sinistre, cosa que reduirà el temps de resposta dels serveis d’emergència.

Com funciona l’eCall?

El sistema es pot activar per dues vies: de forma manual o automàtica. En el primer cas, el conductor o qualsevol altre ocupant del vehicle prem el botó de l’eCall, que realitza la trucada a un centre d’atenció telefònica i un operador pregunta per l’estat en què es troben els ocupants i pel tipus d’assistències que són necessàries per procedir a enviar-les. En el segon, si el conductor i els passatgers queden inconscients, el sistema actuarà igual, però de manera automàtica. El sistema detecta si un succés és greu gràcies a uns sensors instal·lats al vehicle i grava un missatge d’auxili que arribarà al centre d’atenció telefònica. La notificació avisa que s’han percebut irregularitats en el funcionament dels coixins de seguretat o de l’ESP del cotxe i, si no s’obté cap resposta dels ocupants, s’executa l’enviament dels ajuts que corresponguin al lloc geolocalitzat.

Una altra possible forma d’auxili és la trucada eCall d’un altre conductor que hagi estat testimoni de l’accident. En qualsevol cas, aquest sistema sempre posarà en contacte els usuaris amb el servei d’emergències 112 d’Espanya o del país europeu en què es trobin.

L’eCall ajuda en cas d’avaria?

Atès que el sistema està pensat per utilitzar-se en casos d’emergència, és molt probable que si es contacta amb l’operador per avisar d’una avaria aquest aconselli trucar a l’assegurança o a una grua.

Es pot instal·lar l’eCall si el cotxe no l’incorpora de sèrie?

Actualment poden trobar-se al mercat dispositius molt semblants que ofereixen el mateix servei d’atenció en cas d’emergències. La majoria han de ser instal·lats en el propi vehicle, mentre que d’altres consisteixen en una aplicació instal·lada al telèfon mòbil. Alguns fabricants ofereixen dispositius similars a l’eCall, i també les asseguradores proposen assistència automàtica d’emergència amb la instal·lació d’un terminal telemàtic.

L’eCall és obligatori en tot tipus de vehicles?

De moment només els turismes i furgonetes nous estan obligats a incorporar l’eCall de sèrie, amb la previsió que també es vagi oferint en motocicletes i vehicles pesants. Actualment s’estan realitzant assajos en motocicletes amb sensors instal·lats al casc o a la jaqueta del motorista.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari

Lucas Fox
Servei de neteja Pere i Angel
Bosc Màgic dels Tions al Rukimon