Publicat el 09/03/2018

L’any que acaba de començar portarà a la cuina un increment de productes vegetals i orgànics, reducció de deixalles i begudes saludables. La transparència també serà un dels grans protagonistes de les tendències gastronòmiques del 2018, en què es donarà més informació que mai dels productes que consumim. Aquestes són les principals tendències d’un any que promet ser saludable i compromès amb el medi ambient.

Verdures de proximitat. No és un concepte nou, però la tendència a consumir aquest tipus d’aliments seguirà sent la preferida de molts i captarà nous adeptes. Cada cop som més conscients dels beneficis que aporten les produccions locals, i estem disposats a pagar més pels seus productes. L’increment de la venda d’aliments de proximitat als supermercats, l’augment de botigues especialitzades, l’elecció de molts restaurants que treballen amb productes de km 0 i el creixement de serveis de lliurament a domicili de productes de mercat locals i botigues de barri evidencien la creixent demanda.

Proteïnes vegetals. Cada cop som més vegetarians i vegans, com ho demostra el fet que el consum de les proteïnes animals es redueix per donar pas a les vegetals. La tendència a consumir llegums, grans, llavors, algues i fruita seca en lloc de carn és una invitació a tenir un tracte més amable tant amb el medi com amb la salut. Això dona pas a aliments com la ‘carn’ elaborada a partir de proteïnes vegetals, que ha millorat molt en sabor i textura. A més, gràcies als avenços tecnològics podem trobar diverses tipologies de llet i iogurt elaborades amb nous, pèsols o plàtans, fet que es veurà reflectit en cartes de postres vegans molt més extenses.

Transparència. Ja fa temps que hem après a mirar les etiquetes per conèixer la informació dels productes. Ara la transparència en l’etiquetatge donarà encara més detalls d’on ve i com es produeix cada aliment per prestigiar-lo com a local, o amb valors afegits com la sostenibilitat o la producció ètica.

Begudes healthy. La reducció de sucre per part dels grans fabricants de begudes es notarà, ja que superaran en gran mesura les convencionals etiquetades com a ‘light’, ‘diet’ o ‘zero’. També augmentarà l’oferta d’aigua amb gust de fruites amb una lleugera incorporació de carbònic.

Trashcooking. Es tracta d’un fenomen que consisteix a aprofitar-ho tot a la cuina i reduir al màxim les deixalles. Les pells de les fruites i verdures també alimenten, i en els supermercats dels Estats Units ja es troben productes com closques de síndria adobades o pestos elaborats amb les tiges de verdures. Més que cuinar amb deixalles, es tracta de no generar-les, i de donar via lliure a la creativitat per elaborar nous usos a parts d’aliments que normalment no arriben als plats.

Sabors de l’Orient Mitjà. Més enllà dels plats que ja coneixem, com l’humus, el pa de pita i els falàfels, es descobreixen receptes tradicionals com la shakshuka (plat d’ous, tomàquet i espècies), l’halloumi (un tipus de formatge fet a la planxa) i el zatar (barreja de sèsam daurat, orenga, sumac i sal).

Tacos i arepes. La gastronomia llatinoamericana seguirà estant de moda. Les novetats seran els tacos dolços farcits de gelat, xocolata o cremes, i els salats amb algues o verdures especials. També les arepes veneçolanes, masses de farina de blat de moro acabades a la planxa o a la fregidora. Les trobarem farcides de formatges variats, carns, peixos o amanides de vegetals.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari