Publicat el 27/04/2017

La limfa està composada per una quantitat de substàncies (cèl·lules, líquid, proteïnes) i recorre el nostre cos a través del sistema circulatori paral·lel al venós. És l’encarregada de tornar a la circulació sanguínia les proteïnes que poguessin haver sortit a l’espai intersticial.

Quan per alguna raó no es compleix bé aquesta funció, les proteïnes poden sortir de l’espai intravascular, passar a l’intersticial i acumular-s’hi, produint d’aquesta manera un edema inflamatori, la retenció hídrica.

Com podem saber si tenim retenció de líquids? 
Quan hi ha presència de retenció de líquids el que notem és:

  • Augment de pes inexplicable
  • Inflor de cames/cuixes i sobretot turmells
  • Augment del perímetre abdominal
  • Dificultat de micció
  • Sensació de fatiga i cames ‘entorpides’

Quines poden ser les causes?
La retenció pot ser patològica o no patològica. La diferència es troba en el mecanisme d’inici.

  • Retenció patològica: pot ser causada per problemes en el sistema circulatori, insuficiència cardíaca, malalties renals, antecedents genètics o bé ser secundària a malalties.
  • Retenció no patològica: generalment és deguda a una dilatació de les venes en èpoques més càlides, que fa que el sistema hagi de treballar més per pujar la sang. També és bastant comuna en èpoques de fluctuacions hormonal, com ara ovulació, embaràs, menopausa…

Com es pot reduir la retenció?

  • Dieta sana: això implica oblidar-nos sobretot dels greixos i els sucres, evitar la carn molt grassa, salses, aliments pre­cuinats, conserves…, i sobretot no oblidar mai que el nostre cos treballarà més bé si mengem petites quantitats amb més freqüència i seguim a més uns horaris
  • Adéu a la sal: la sal provoca que el nostre organisme retingui molts líquids sense necessitat, i la majoria d’aliments que mengem ja tenen les quantitats justes de salt sense que n’hi afegim; per tant, cal evitar al màxim possible posar molta salt als aliments i menjar aliments molt salats.
  • Beure més aigua: a diferència del que ens podem pensar, l’aigua ajuda a depurar i ens aporta els minerals necessaris per al bon funcionament del nostre cos.
  • Fer exercici: es recomana exercici diari que impliqui sobretot el moviment de tot el cos i especialment de les cames. Qualsevol exercici que impliqui moviment ens va bé, sempre que tinguem en compte les condicions físiques de cadascú.
  • Banys d’aigua freda: sobretot a la zona dels peus i les cames, ja que ens ajuda a reactivar la circulació. Indicat sobretot per a la gent que s’ha de passar moltes hores dempeus.
  • Pautes de son: cal dormir les hores necessàries (entre 7 i 8), ni més ni menys, i sempre amb una rutina, ja que durant la nit el nostre cos està en constant funcionament, però és convenient no passar més hores del compte al llit per no augmentar la retenció. En cas que durant la nit ens notem les cames inflades ens col·locarem un coixí sota els peus.
  • Diürètics naturals: ingerir diürètics naturals ens ajudarà a eliminar les substàncies que ens sobren. El més recomanat és la cua de cavall.
  • Massatges i drenatges circulatoris: molt beneficiosos perquè ajuden a reduir la retenció, estimulen la circulació vascular i limfàtica, eliminen toxines i substàncies de rebuig que es queden pel camí i ens ajuden a reduir la sensació de pesadesa i fatiga.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari