Publicat el 12/09/2018

Una investigació publicada a Plos One, la revista de la Public Library Of Science, una de les més grans del món en quantitat de publicacions, va revelar fa un temps que practicar alguna activitat física durant una classe d’idiomes amplia la capacitat de memoritzar, retenir i entendre un vocabulari nou.

De petits tots aprenem fàcilment la nostra llengua materna, però d’adults el cervell comença a perdre algunes de les seves capacitats innates per al llenguatge. Mostra menys plasticitat en les àrees relacionades amb la llengua, cosa que fa que per a la majoria sigui més difícil aprendre un segon idioma després de la infància.

Els investigadors, de la Xina i Itàlia, van decidir enfocar el seu estudi en l’aprenentatge de llengües i el cervell adult. Per tal de veure quins efectes podria tenir l’exercici en aquest procés, van analitzar 40 homes i dones en edat universitària i de nacionalitat xinesa que intentaven aprendre anglès. Després els van dividir en dos grups: la meitat van estudiar de forma tradicional, asseguts en una aula, mentre que l’altra meitat va afegir sessions de bici fixa (20 minuts abans de la classe i altres 15 després).

Al final de cada lliçó, els que havien pujat a les bicicletes van obtenir millors resultats que els que van estar asseguts. A més, a diferència dels estudiants sedentaris, els que feien bici es van fer més competents a l’hora de reconèixer oracions.

Un mes després de les classes, es va convocar els participants a un nou examen de l’idioma. També aquell cop els millors resultats van ser els del grup que s’havia exercitat durant el procés.

Potser el més interessant de la investigació va ser que la millora en el vocabulari i la comprensió va durar més en els ciclistes. Quan els investigadors els van demanar als estudiants que tornessin al laboratori per realitzar una ronda final de proves un mes després de les lliçons —sense haver practicat mentrestant—, els ciclistes van recordar paraules i les van entendre en el context d’oracions d’una forma més precisa que els que no havien realitzat activitats físiques durant les classes.

Cal puntualitzar que aquest estudi es va realitzar amb estudiants universitaris i amb una intensitat mitjana d’exercici, per la qual cosa no es pot saber si les persones que practiquen un altre tipus d’activitat física aconseguiran els mateixos resultats. La investigació tampoc no aprofundeix en què passa dins del cervell que podria contribuir als beneficis de l’exercici.

En els últims anys, nombrosos estudis han demostrat que aprenem de manera diferent quan ens exercitem. Molts científics creuen que això es deu al fet que l’exercici altera la biologia del cervell de forma que el fan més mal·leable i receptiu a informació nova, un procés que es diu plasticitat.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari