Publicat el 01/01/2019

La cocció és l’operació culinària que se serveix de la calor perquè un aliment sigui més saborós i apetible, afavorint també la seva conservació. La majoria de les fruites i moltes verdures poden menjar-se crues, i també en determinats casos la carn, el peix i els ous. No obstant això, la majoria dels aliments es couen.

Mètodes de cocció: al vapor, bullir, amb olla a pressió, ofegar, saltar, al wok,
al forn, en papillota, a la planxa…

Al vapor. A l’hora de cuinar al vapor, no s’han de submergir els aliments, sinó que cal posar-los en una cistella dins d’una olla i a sobre d’aigua bullent (procurant que l’aigua no els toqui), el vapor de la qual els courà.

Bullir. Aquesta tècnica és una de les més emprades. Per conservar el màxim de sabor i totes les propietats dels aliments, es recomana posar l’aigua al foc i afegir els ingredients quan comenci a bullir. En el cas de les verdures, convé cuinar-les durant poc temps.

Ofegar. La verdura primer es cou al vapor, i després se salteja. És una cocció doble de l’aliment i s’acostuma a fer amb verdures de fulla verda (bledes o espinacs) per donar-li untuositat i suavitzar-la. Compte amb no passar-se de temps.

Saltar. Aquest mètode de cocció és un dels que necessiten menys oli i temps (de 5 a 10 minuts, segons el que es cuini). Es recomana tallar els ingredients en trossos petits i coure’ls en una paella a foc viu.

Forn. En cuinar al forn, la temperatura variarà en funció de l’aliment. Mentre la carn i el peix es cuinen a 180-190 ºC, les verdures les haurem de preparar a temperatura baixa.

Papillota. Aquest mètode de cocció resulta molt saludable i permet cuinar qualsevol aliment. Per fer-ho, s’hauran d’embolicar hermèticament els ingredients en paper de papillota i enfornar-ho; en el moment en què s’infli el paper, estarà llest.

Planxa. Es tracta d’una cocció ràpida, ja que amb cuinar l’aliment un parell de minuts per banda n’hi haurà prou (dependrà de la mida). Per aconseguir que resulti més saludable, serà fonamental fer servir poc oli i, sobretot, que l’aliment no es cremi.

A tenir en compte: l’acer inoxidable, el ferro colat, el vidre i el fang són considerats els materials més segurs per cuinar, ja que no desprenen petites partícules ni residus tòxics i no provoquen cap risc per a la salut.

Redacció La Clau

Deixa un comentari