Publicat el 18/05/2017

Des de la seva creació, la cooperativa de consum Som Energia ha anat creixent amb important implantació, en uns moments en què la qüestió energètica es replanteja més que mai, tant pel seu cost com per l’impacte ambiental que comporta. Som Energia permet als seus socis l’accés al seu servei de comercialització d’electricitat certificada 100% renovable, alhora que impulsa nous projectes. Ens ho explica en Marc Rosell, membre de l’equip tècnic.

On i com va néixer la cooperativa de consum Som Energia?
Va néixer a Girona a finals de l’any 2010 per construir una eina de transformació del model energètic cap a les renovables i que estigui en mans de la ciutadania.

Quants membres l’integren actualment? I que s’ha de fer per ser membre?
Actualment som més de 34.500 socis i sòcies i cada setmana se sumen un centenar de persones més.
Per ser membre només cal omplir un formulari que tenim a la nostra web (www.somenergia.coop) per fer l’aportació obligatòria al capital social. Són 100 € que s’aporten una sola vegada i que es recuperen íntegrament si es vol causar baixa.

Quins són els objectius que es plantegen en aquests moments?
Seguir consolidant el nostre servei de comercialització d’electricitat certificada 100% renovable. I seguir impulsant nous projectes de generació a partir de la participació econòmica dels socis i sòcies.
Volem també desenvolupar més serveis que ajudin a estalviar i usar més eficientment l’energia i també com ajudar a la penetració de l’autoproducció individual, tot i les dificultats actuals.

Les renovables són necessàriament el futur?
Necessàriament i de manera inevitable. L’esgotament i/o encariment dels combustibles fòssils i nuclears en hi obliguen. I a més, tenint en compte les afeccions climàtiques i geopolítiques que són conseqüència del model energètic actual.

I el paper de l’Estat, sembla que ha posat fre més que impulsar-les?
Estem en un moment complicat a l’Estat Espanyol pel desenvolupament de les renovables i l’eficiència energètica. Mentre a la resta d’Europa i del món es mira d’afavorir el canvi, aquí hi ha molta reticència a reformar profundament el sistema energètic per caminar cap a un model més centrat en les persones i la ciutadania, i no tant en aspectes econòmics i d’enriquiment d’uns pocs.

Diferències entre l’energia ‘normal’ i la proposta de Som energia? Per què l’anomenen ‘bona energia’?
Les fonts energètiques fòssils, que han tingut un paper central en el desenvolupament de les darreres dècades, han construït un model centralitzat i contaminant. L’avenç tecnològic de les energies renovables permet plantejar un canvi que sigui més sobirà i sense tantes externalitats que afecten al medi ambient o a les relacions de poder existents.
Si aconseguim que el model 100% renovable permeti un aprofitament més racional dels recursos i amb un paper més rellevant per part de les persones, podrem dir que és una Bona Energia.

Actualment, per què l’energia és un gran negoci per als subministradors tradicionals?
En la situació actual, les empreses energètiques tenen una posició de poder (per ser un element clau en la societat) que poden prioritzar els seus interessos com a empreses que busquen, per davant de qualsevol altre aspecte, augmentar els seus beneficis econòmics.
Justament, la gran resistència que tenen a les renovables és que ens faria menys dependents d’aquestes empreses i per tant, més lliures. I passaríem a tenir més veu sobre com volem que sigui el nostre model energètic. Per això, parlem de democratització de l’energia.

Com es pot contactar amb vostès i quin tipus de col·laboracions són possibles?
A través del nostre web, principalment. És on tenim tota la informació de la cooperativa i dels serveis que oferim, així com els formularis per fer qualsevol tràmit o consulta.
A més, per correu electrònic a info@somenergia.coop o telefònicament al 972 183 385 (de 9 a 14 h).

Tenen assessors que informin de quina manera es podem estalviar diners a les factures els membres de la cooperativa?
Tenim informació al nostre centre de suport per saber quina potència necessitem o quina tarifa ens pot ser més adequada.
També oferim un servei que complementa la informació de la factura mensual sobre consells, informació, etc., per ajudar a tenir capacitat per ser més eficients energèticament.

En què es beneficien els seus usuaris?
Principalment, guanyen en la seguretat que la informació, tracte, facturació, etc., respon a un interès en benefici de tots i no per fer créixer la caixa de l’empresa que gestiona el teu contracte de la llum. Sense haver de pagar més per tenir-ho.
I sentir-se part d’una eina que treballa per assolir un model energètic més just i respectuós, també ho considero un benefici.

Punt d’informació de Som Energia Maresme

L’últim divendres de mes, el Grup Local del Maresme es reuneix a l’Espai Culinari del Cafè de Mar de Mataró, de 18 a 19 h, per dur a terme la seva tasca de voluntariat, així com també gestionar el punt d’informació local.

Espai Culinari
del Cafè de Mar
C. Santa Rita, 1, Mataró.

 

Deixa un comentari