Publicat el 06/05/2017

Els llegums estan considerats el grup alimentari d’origen vegetal més complet, format principalment per hidrats de carboni i proteïnes, destacant per la seva baixa aportació en greixos. Tot i que cada vegada mengem menys llegum, és un aliment molt saludable. El més important de menjar-ne, però, és que ens ajuda a desplaçar de la nostra dieta aliments superflus, precuinats o poc saludables. Per exemple, sabem que cal prioritzar el consum d’aliments d’origen vegetal i reduir el consum de carn vermella i processada. En aquest punt, el llegum ens pot ajudar moltíssim.

Es tracta d’un aliment que, a banda de ser ben assequible, no conté sal ni greixos trans ni té una alta densitat calòrica. Per tot plegat, menjar llegum és beneficiós per a la salut i ens pot ajudar a prevenir malalties cardiovasculars, diabetis, hipertensió, hipercolesterolèmia…
Un dels avantatges dels llegums és que es poden emmagatzemar durant mesos sense perdre el seu elevat valor nutritiu. Són a més un element bàsic de moltes dietes, i amb elles es cuinen plats deliciosos arreu del món.

De llegums, n’hi ha de molts tipus, cadascun amb les seves característiques, mides i textures. En l’àmbit nutricional, les diferències són poques, però en l’aspecte culinari podem gaudir de les diverses varietats per tal de donar més joc als nostres plats. La flatulència que provoquen en algunes persones prové precisament de la fibra. Una solució per reduir-la és prendre’ls en puré, bullir-los amb herbes com el comí o el llorer o comprar-los sense pell.

A la cuina: per fer qualsevol preparació culinària amb llegums, primer s’han de remullar amb aigua freda i poc calcària durant generalment unes deu hores, però el temps dependrà del tipus de llegum i de la seva mida. Un cop rehidratats es posen en una olla amb aigua freda nova i es porten a bullir. La quantitat d’aigua no ha de ser excessiva, i un cop arrenquen a bullir han de coure a foc molt suau. Tant els cigrons com les mongetes han de coure almenys una hora i, un cop cuits, s’han de mantenir en la mateixa aigua de cocció fins que es refredin. Pel que fa a les mongetes blanques, és convenient trencar l’ebullició afegint una mica d’aigua freda de tant en tant.

El pèsol, la fava, la soja i el cacauet també són llegums.
Un plat únic a base de llegum i verdura, acompanyat d’una mica de pa o arròs integral i una bona peça de fruita per postres, pot ser un àpat extraordinari.

Evidentment no cal menjar llegums cada dia, però sí que seria recomanable fer-ho de dues a quatre vegades a la setmana.

 

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari