Publicat el 29/12/2018

L’equilibri és la situació que permet sostenir el cos en qualsevol posició, ja sigui estàtica o dinàmica, plantant cara a la llei de la gravetat. Serà decisiva per aconseguir millorar l’agilitat i prevenir caigudes en diverses situacions quotidianes, millorar la fluïdesa de moviments i ajudar a prevenir lesions en la pràctica esportiva.

Els mecanismes implicats en el control de l’equilibri són l’oïda, la vista, el tacte i la propiocepció (en el coll, tors, articulacions i peus tenim múltiples sensors que són els encarregats de transmetre senyals o impulsos elèctrics al cervell per indicar-li on és el cos respecte al nostre entorn).

Què passa si algun d’aquests sistemes falla? Qualsevol fallida en aquest sistema provocarà problemes en el sentit de l’equilibri.

Els exercicis d’equilibri son bàsics per exercitar els músculs petits del peu i de les cames en la seva funció de trobar l’eix central mitjançant el qual el cos s’estabilitza enfront de la gravetat. Són exercicis que incorporen la musculatura corporal i la tonifiquen. Sempre que es facin accions d’equilibri s’activaran connexions cerebrals que teníem en desús, motiu pel qual es millorarà no només el patró de moviments, sinó també la plasticitat mental.

És indubtable que l’equilibri patirà una degeneració amb l’edat, la inactivitat i el sobrepès, i la realització d’esports cíclics i molt repetitius hi ajudarà.

És aconsellable practicar diàriament postures d’equilibri a partir de certa edat, per evitar que aquesta capacitat, amb el temps, es vegi minvada. El trastorn d’equilibri, a la llarga, acaba afectant la capacitat d’estar dret, inclinar-se, pujar i baixar escales i respondre de forma adequada als estímuls de l’entorn.

Alguns exercicis que es poden practicar a casa:

  • Posar-se a la gatzoneta amb els talons recolzats
  • Caminar primer de puntetes i després de talons
  • Caminar seguint amb els peus les línies que marquen les rajoles del terra
  • Agafar un objecte del terra amb el suport d’un sol peu
  • Caminar lentament aixecant els genolls el més amunt possible
  • Anar a peu coix cap endavant i cap enrere
  • Ajupir-se amb un peu darrere l’altre
  • Caminar recte per la vorada d’una vorera
  • El sistema d’equilibri és important no només per poder estar-se dret, sinó també per la forma com correm, caminem i ens movem; per aquest motiu, si tenim algun dubte o necessitem ajut, és millor consultar el més aviat possible un especialista.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari