Publicat el 19/03/2018

La lectura i l’escriptura són dos puntals essencials que ajuden a l’evolució integral tant cognitiva com emocional dels nens i que els acompanyen al llarg de la seva vida. El paper dels adults (pares i família, mestres i educadors) és el d’impulsar i avivar en els nens el gust per la lectura i el plaer per l’escriptura per tal que esdevinguin lectors i escriptors competents.

L’aprenentatge de la lectoescriptura comença a Educació Infantil, continua durant tots els nivells d’Educació Primària i està present en totes les àrees del currículum escolar i vital. És una tasca complexa perquè no es realitza de forma tan natural com la parla oral; necessita temps, paciència i ser presentada en una atmosfera acollidora, suggeridora i lúdica.

La lectura és una porta encisadora que eixampla horitzons i obre pas a nous coneixements i descobriments, ajudant-los a millorar l’atenció i la concentració a través de l’escolta activa d’històries i contes i potenciant el desenvolupament de la seva imaginació, fantasia i creativitat.

Es mira d’estimular en els nens l’estructuració del llenguatge (concordances, relacions gramaticals, ordre de la frase, seqüència lògica i connectors) i l’ampliació del vocabulari (sinònims, antònims, frases fetes), conscienciant-los de la riquesa lúdica que amaguen els embarbussaments, les dites, els rodolins i les endevinalles.

El plaer de l’escriptura

L’escriptura és un camí apassionant que condueix els nens a plasmar reflexions i emocions. Apropar-los des de petits al plaer d’escriure és una activitat divertida i emocionant.

Es tracta d’una via per deixar volar la imaginació i la creativitat, ja que ens permet crear personatges, éssers fantàstics i mons imaginaris o reinventar-los.

És un canal perquè els nens expressin les seves vivències, experiències, emocions, sentiments, realitats i ficcions.

En definitiva, l’escriptura és una eina per desenvolupar el llenguatge i l’expressió, cosa que és ben útil per a les múltiples àrees del coneixement en un continu procés reflexiu de composició escrita.

Aquestes dues competències mare (lectura i escriptura) permeten adquirir i augmentar la competència comunicativa i lingüística, afavoreixen l’accés de manera transversal a la resta de competències bàsiques, reforcen les estratègies i tècniques per aprendre a aprendre, i mantenen en forma el cervell (l’exerciten i l’activen). Per tant, participen clarament en el desenvolupament integral, tant personal com social, del nen.

 

Font: http://www.educat.cat
Redacció La Clau

Deixa un comentari