Publicat el 31/05/2018

INTERPRETACIÓ
Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola, David Olawale Ayinde
DIRECCIÓ Sebastián Lelio
DURADA 114 min
GÈNERE Drama romàntic

Disobedience sembla més el retrat d’una sèrie d’esdeveniments reals que una història inventada. El director ressegueix les traces d’uns successos gairebé palpables, amb un llapis de punta fina sensible, acurat. Es limita a obrir les portes de la seva història i assenyalar-nos el punt de vista adequat per seguir els fets. L’existència dels personatges va molt més enllà de l’enquadrament en què els veiem. Tot el que es diuen, totes les seves accions, segueixen la lògica d’una realitat que a poc a poc anem descobrint. Acceptem el seu caràcter i comportament amb la mateixa naturalitat que ho acceptaríem en persones reals.

Lelio descriu la quotidianitat d’una comunitat jueva ortodoxa des d’una mirada crítica però sense maniqueisme ni manipulació. La seva posició disconforme no resta interès a l’experiència de conèixer la família. Cap dels personatges intenta complaure els desitjos del director, i la seva interacció amb els espais és del tot natural, en gran part gràcies a l’especial cura que Sarah Finlay i Danny Cohen dediquen a la direcció d’art i a la fotografia. La planificació està ideada amb el grau just de realisme i manierisme perquè la narrativa esdevingui transparent però estilitzada, contundent i alhora lleugera. I les delicioses reminiscències de Mike Oldfield en la banda sonora de Matthew Herbert es fan evidents sense resultar invasives.

Si paro tanta atenció als aspectes tècnics és perquè sorprèn l’homogeneïtat amb què treballen, descrivint una realitat que semblen conèixer fins al detall més petit. Curiosament, però, la història d’amor que protagonitzen Rachel Weisz i Rachel McAdams (d’altra banda brillantment plantejada) sembla pertànyer a una pel·lícula completament diferent. És com si el curós retrat de tot l’escenari familiar no hagués tingut en compte la seva irrupció: tot i que res del que es mostra resulta inversemblant ni forçat, els dos relats semblen tenir certes dificultats per coexistir…, fet que d’altra banda no desentona gens amb l’experiència que viuen les dues protagonistes d’aquesta fantàstica pel·lícula.

 

Martí Sala
marti_1988@hotmail.com
Compte Twitter: @1988_sala
www.cinemaldito.com

Deixa un comentari

Meslloc
Germans Homs 1852