Publicat el 07/01/2018

La majoria de nosaltres coneixem el col·lagen per les cremes i tractaments de bellesa, però sovint no som conscients que és la proteïna més abundant del nostre cos i la que aporta estructura i elasticitat als seus teixits. Així, el col·lagen és el component bàsic dels ossos, cartílags, lligaments i tendons, de les membranes que embolcallen i protegeixen les fibres musculars i els músculs. També de la pell, cuir cabellut, genives, dentina, les parets dels vasos sanguinis, la còrnia de l’ull i de tot el teixit connectiu que protegeix els nostres òrgans vitals.

Amb el pas dels anys, el col·lagen es degrada i apareixen el dolor articular, la pèrdua de densitat òssia i les arrugues de la pell. Més endavant comencen les malalties reumàtiques relacionades: l’artrosi i l’osteoporosi.

Per alentir la degradació del col·lagen hem de disminuir l’estrès oxidatiu i aportar nutrients que n’afavoreixin la síntesi.
Obtenir col·lagen a partir de la dieta és força difícil. Es troba en les parts gelatinoses dels animals, així que plats tradicionals com les tripes o els peus de porc, les gelatines o els embotits aporten prou col·lagen, però no és aconsellable consumir-ne sovint pels evidents riscos associats per a la salut (excés de greix, sucre, additius).

En canvi, sí que és recomanable fer una dieta amb aliments que n’evitin la degradació, entre els quals incloem cereals integrals, rics en vitamines del grup B, verdures de fulla verda i proteïna de bona qualitat, tant animal com combinació de vegetal amb cereal. Al mateix temps s’ha d’evitar, sobretot, el sucre refinat i aliments que augmentin la glucèmia, ja que estan relacionats amb la glicosilació, procés en què les molècules de sucre excedents s’adhereixen a les fibres de col·lagen, que perd força i flexibilitat.

Una bona mesura per garantir-ne uns nivells òptims seria prendre un complement alimentari ric en col·lagen d’alta absorció i complementar-lo amb altres substàncies potenciadores dels seus efectes, com són les vitamines C, K i A, el magnesi i l’àcid hialurònic.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari