Publicat el 10/02/2016

Carol es pot entendre com el tancament d’un petit cicle cinematogràfic iniciat per Sufragistas i continuat per La chica danesa, tres pel·lícules centrades en el cas femení des de punts de vista diferents: el gènere, la sexualitat i l’orientació sexual. Però més enllà de la temàtica, aquestes pel·lícules comparteixen tres característiques molt reveladores: sorgeixen de productores independents, cap no ha estat nominada a millor pel·lícula en els Oscars i totes elles estan per sobre de la mitjana. Per tant, parlem de tres productes de factura impecable destinats a néixer al marge de la industria i a ser desplaçats un cop materialitzats.

Aquest desplaçament potser es podria entendre en els casos de Sufragistas i La chica danesa, però de cap de les maneres en el cas de Carol. Perquè la nova pel·lícula de Todd Haynes és, senzillament, perfecta. Tota ella flueix en una magnífica barreja entre narrativa manierista i realisme distant. De fet, té tots els dispositius que s’esperen d’un producte comercial: la banda sonora que recordem en sortir de la projecció, la planificació perfeccionista que fa de la pel·lícula una experiència fàcil i plaent, diàlegs que llueixen frases transcendentals sense perdre frescor ni credibilitat… El que Todd Haynes ens presenta no és altra cosa que la confluència perfecta de tots els elements d’un producte comercial de primera categoria.

Amb l’única diferència, és clar, que aquesta vegada estem davant d’una història d’amor que no respon a la fórmula ‘noi coneix noia’. Però aquest fet no i impedeix a la pel·lícula presentar tots els elements que solen caracteritzar el gènere romàntic. Perquè més enllà de la seva condició transgressora, Carol és, per sobre de tot, això: una preciosa història d’amor. I és molt simptomàtic que fins i tot en aquestes circumstàncies una pel·lícula de tan indiscutible bellesa no sigui entesa com el que és: una excel·lent història d’amor mereixedora de múltiples guardons i destinada a tots els públics.

 

Martí Sala
marti_1988@hotmail.com
Compte Twitter: @1988_sala
www.cinemaldito.com

Deixa un comentari

Germans Homs 1852
Meslloc