Publicat el 28/06/2018

Sound Diplomacy és l’empresa líder en assessoria en matèria de ciutats musicals. Tenen oficines a Londres, a Berlín i a Barcelona. Com a dissenyadors d’estratègies per a ciutats, organitzacions privades i governs, Sound Diplomacy duu a terme projectes de recerca innovadors i aporta la seva experiència per optimitzar l’impacte positiu del sector de la música en les planificacions urbanes i de desenvolupament dels estats i les ciutats.

Com i quan va néixer Sound Diplomacy?
Sound Diplomacy va fer cinc anys el passat mes d’abril. Tot i que és una empresa molt jove, els seus fundadors tenen una àmplia experiència de més de trenta anys en el sector musical, i més concretament en el sector públic i de l’exportació musical. Des dels seus inicis hem treballat com a consultors per a tot tipus d’organitzacions en l’àmbit de la música. Avui en dia som la consultoria líder en l’àmbit de les ciutats musicals. A més, som els fundadors i organitzadors de Music Cities Events, la sèrie de conferències dedicades al paper de la música en l’àmbit urbà més gran del món.

Quin és el seu àmbit d’actuació territorial?
Tot i que les nostres oficines actualment estan a Europa, en breu n’obrirem una als Estats Units, i de fet treballem amb governs i organitzacions d’arreu del món. A més, som catorze persones i tenim un sistema de treball virtual que fa que, tot i que tinguem tres oficines, la comunicació sigui contínua; els equips de cada projecte estan repartits entre les tres ciutats i som un equip molt cohesionat.

Quins són els valors que defineixen l’empresa?
La nostra feina es basa en la convicció que la música fa que el món sigui un lloc millor, i nosaltres ajudem als gestors (ja sigui de ciutats, de països, d’espais…) a fer del seu un lloc millor a través de la música.

I els tipus d’activitats que realitzen?
Sobretot ens especialitzem en el disseny d’estratègies de música. Quan comencem un projecte, hi anem a fer una visita. Un cop allà, intentem conèixer tants agents de l’ecosistema musical com podem, visitem els espais de música que tenen, analitzem les oportunitats i fem un mapa de tots els espais i empreses de música que hi ha a la ciutat. Fet això, ens valem de la nostra expertesa i coneixement de pràctiques d’arreu del món per oferir-los una sèrie de recomanacions que els ajudaran a fer servir la música per aconseguir els seus objectius socioeconòmics.

A Espanya i a Catalunya en concret, quin tipus de propostes fan?
En aquests moments, estem treballant entre d’altres amb l’ICUB, coordinant el Consell de Música d’una de les Fàbriques de Creació de la ciutat, Fabra i Coats. Es tracta d’un òrgan que permet la cocreació de polítiques públiques de forma horitzontal i autoorganitzada. També estem desenvolupant un estudi d’impacte econòmic per a un festival a Mallorca.

I en l’àmbit internacional?
El gruix de la nostra feina es troba a l’estranger, principalment Europa i Regne Unit, Estats Units, Canadà i Llatinoamèrica. Estem fent estratègies de música per a diverses ciutats: Cardiff, Lausana, Vancouver, Huntsville, San Francisco, Brisbane… També estem treballant amb agències i organitzacions de països com Canadà o Cuba, per exemple. I treballem molt de prop amb ajuntaments, com el de Londres, el de Bogotà… Les nostres conferències de Music Cities Events tenen lloc arreu del territori; la darrera va ser a Melbourne, i la propera serà a Colònia, però n’hem fet a Brighton, Berlín, Londres, Washington, Nova York, Indianapolis, Memphis, Liverpool… I constantment participem en taules rodones o fem xerrades a conferències i trobades professionals tant del sector musical com d’urbanisme arreu del món.

Com es generen estratègies que augmentin els valors dels ecosistemes musicals?
El nostre objectiu sempre és maximitzar els actius que tenen els ecosistemes musicals, reforçar-los i aprofitar al màxim les oportunitats. Tot això no és possible sense una estratègia al darrere, i un equip coordinat per a implementar-la. Sobretot, el més important és implicar tots els agents locals perquè se sentin interpel·lats i entenguin el valor de les estratègies que dissenyem. Sempre les fem a mida, no hi ha una fórmula estàndard, i aquesta personalització i vinculació local és la clau perquè funcionin.

La música aporta creixement econòmic a les ciutats. Ens poden donar algunes dades, a partir de la seva feina, que ho certifiquin?
Per cada lliura invertida en música al Regne Unit, se’n generen quatre, a partir d’UK Music i BPI (la nostra SGAE).
Asheville, a Carolina del Nord, va implementar una estratègia de música i va veure que la seva indústria va créixer un 26 % des del 2010, més ràpid que Nashville.
A Trinitat i Tobago, des del desenvolupament del districte musical (al març) es van impulsar més de 300 actuacions addicionals per a artistes locals.
Katowice ha registrat més de 10 milions d’euros a l’economia local, començant per l’adopció de la seva estratègia musical que va portar la WOMEX (exposició mundial de música) a la ciutat.
En el cas de Memphis, es van obtenir quatre dòlars nord-americans per cada un de gastat a la Music Cities Convention.
El turisme musical al Regne Unit dona suport a més de 57.000 llocs de treball.
Sabem també que les activitats d’art i cultura creixen un 2 % anual als Estats Units. Més ràpid que la resta de sectors…

Amb quins grups i músics treballen? Quines són les reaccions que generen?
Nosaltres no treballem amb grups de música o artistes directament, tot i que sempre els involucrem en les converses que tenim a totes les ciutats, ja que, tot i que sembli una obvietat, cal tenir sempre present que sense músics no hi ha música. Al final, totes les accions que es desprenen de les nostres estratègies beneficien directament o indirectament els músics, i com he dit abans s’han de sentir interpel·lats i involucrar-se en la implementació del pla.

I en quins esdeveniments o festivals musicals es mouen?
Estem constantment assistint a conferències i trobades professionals del sector musical. Aquestes darreres setmanes, només l’equip de Sound Diplomacy Barcelona hem estat fent xerrades al Primavera Pro i al Sonar+D d Barcelona, i al Midem de Cannes. A l’agost serem a l’European Jazz Network de Lisboa, al setembre serem al Mercat de Música Viva de Vic… Per exemple, en aquests moments, un dels nostres companys participa en una taula rodona en una conferència a Seül…


Azucena Micó
és Senior Project Manager a l’agència Sound Diplomacy. En aquest rol, ha coordinat alguns dels projectes més grans de l’empresa. Actualment està treballant en estratègies de ciutat musical per a governs de ciutats com Vancouver, Huntsville (Alabama) o San Francisco. També està coordinant el desenvolupament d’una estratègia per a Nacions Unides (UNIDO) per a enfortir el sector musical de Cuba. També treballa puntualment amb l’Institut de Cultura de Barcelona. I és professora al Màster de Producció i Comunicació Cultural de Blanquerna.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari