Publicat el 25/01/2018

Quan les xifres de tensió es disparen, es corre el risc que el cor o el cervell en surtin perjudicats en forma d’infart o ictus. Seguint unes senzilles pautes, però, no resulta difícil de controlar i aconseguir que la tensió no passi de 130-80 mm/Hg (13 de màxima i 80 de mínima).

La hipertensió consisteix en la resistència que posen les artèries al flux normal de la sang impulsada pel cor. En aquest procés fisiològic influeixen factors genètics, altres problemes de salut, l’edat, l’alimentació…

Algunes pautes a seguir per controlar-la:

Fer controls periòdics.
No fa falta obsessionar-se, però a partir del 50 anys cal començar a sotmetre’s a judici del tensiòmetre, ja que l’edat és un factor de risc per a la hipertensió. Si s’adquireix aquest sa costum, per què no fer-ho utilitzant un bon tensiòmetre i controlar un mateix les xifres? D’aquesta manera es podrà evitar l’anomenada síndrome de la bata blanca: moltes persones veuen com s’eleven els nivells de tensió perquè pel simple fet d’anar al metge ja es posen nervioses.

La tensió arterial no reflecteix els mateixos valors al matí que a la nit (és més elevada a primera hora del dia), ni si la mesures només en acabar de fer exercici físic o estant en repòs (l’esport augmenta els nivells tensionals). Per tot això, el millor és prendre’s la tensió sempre a la mateixa hora del dia i en les mateixes condicions ambientals

Reduir la sal en els menjars.
La sal, pel seu contingut en sodi, pot elevar les xifres de tensió arterial. Es calcula que el consum mitjà de sal d’una persona per dia és de 10-15 g, quan el que s’aconsella en casos d’hipertensió és que no superi els 5-6 g. S’han d’evitar els aliments rics en sodi (precuinats, enllaunats i processats) i utilitzar espècies.
Fer esport amb regularitat. L’exercici practicat amb regularitat fa baixar la tensió per diverses raons: produeix un efecte vasodilatador, redueix la pressió mínima i millora el metabolisme dels greixos (relacionats amb la hipertensió). Per aquest motiu, els experts recomanen realitzar esport aeròbic (nedar, córrer, anar amb bicicleta…) en sessions de 30 minuts, dos o tres cops per setmana.

Provar de relaxar-se.
L’ansietat repercuteix desfavorablement en les xifres tensionals. És bo realitzar tècniques de relaxació: ioga o respiració controlada.

Omplir els plats de fruites i verdures.
Pel seu elevat contingut en potassi, magnesi i fibra (que contraresten l’efecte perjudicial del sodi), les fruites i verdures han d’abundar a la dieta, i també el calci.

La hipertensió és una malaltia crònica que ha d’estar controlada; anotar els valors obtinguts en cada medició és una bona opció per valorar-ne l’evolució.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari

Meslloc
GERMANS HOMS 10-18-2
GERMANS HOMS 10-18-2