Publicat el 26/05/2017

El cervell és el centre de control del cos. Controla els pensaments, la memòria, la parla i els moviments. També regula la funció de molts òrgans.

Quan el cervell està sa, funciona de forma ràpida i automàtica. No obstant això, quan sorgeixen problemes els resultats poden ser devastadors.

La demència és un trastorn cerebral que afecta greument la capacitat d’una persona per dur a terme les seves activitats quotidianes. Comença lentament i afecta les parts del cervell que controlen el pensament, la memòria i el llenguatge.

La nutrició és fonamental per prevenir malalties neurodegeneratives. El cervell necessita una alimentació equilibrada per funcionar bé. Per pensar, memoritzar, recordar, etc., s’han de consumir aliments que continguin els nutrients que la ment necessita per estar desperta.

  • El peix blau. La tonyina, les sardines, les anxoves, el salmó o l’anguila són alguns dels peixos blaus que haurien de formar part de la dieta diària per millorar el rendiment del cervell.
  • Fruita seca. Els fruits secs, especialment les nous, ametlles, panses i avellanes, protegeixen el cervell i ajuden a preservar la memòria pel seu alt contingut en vitamina E.
  • Oli d’oliva
    Un altre aliment estrella per al cervell és l’oli d’oliva extra verge. Segons un estudi de la Unitat de Lípids de l’Hospital Clínic de Barcelona, el consum habitual d’aquest producte mediterrani millora la memòria verbal, és a dir, la capacitat de recordar paraules o situacions
    Fruites del bosc. Menjar maduixes, cireres, nabius i altres fruits del bosc ajuda a mantenir l’agudesa mental i a disminuir la pèrdua de memòria pels seus compostos antiinflamatoris i antioxidants (flavonoides).
  • Aliments integrals. Arròs, civada, ordi i altres farines integrals són grans estimulants del cervell, ja que contenen una gran quantitat d’àcid fòlic i vitamina B6, molt important per al seu correcte desenvolupament. A més, en ser rics en fibra ajuden a fer que els aliments s’absorbeixin lentament i el cervell rebi la quantitat adequada de glucosa.
  • Ous. El rovell de l’ou conté colina, un nutrient que pertany al grup de les vitamines B que enforteix la connexió nerviosa de les neurones.
  • Sèsam. El sèsam és una excel·lent font d’aminoàcids i de triptòfan, un precursor de les hormones de la melatonina i la serotonina que es relacionen amb el bon humor i l’aprenentatge.
  • Poma. El consum del suc de poma pot augmentar la producció en el cervell de l’acetilcolina, un neurotransmissor que millora la memòria i transmet missatges a altres cèl·lules.
  • Verdures de fulla verda. Consumir al dia tres porcions de verdures de fulla verda (espinacs, bledes, bròquil, col, créixens…) pot retardar el deteriorament mental en un 40 % i al mateix temps pot preservar l’agudesa.
  • Xocolata negra. El seu consum, en quantitats moderades, augmenta el flux de sang que arriba al cervell, estimula la producció d’endorfines (que milloren l’ànim) i ajuda a la concentració.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari